مقالات

آموزش نصب دیود لادری

     معرفی جامع دیود

دیود قطعه ای الکترونیکی است که دارای دو سر می باشد. دیود، جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهد و در جهت دیگر، در مقابل گذر جریان از خود، مقاومت بسیار بالایی نشان می دهد. این خاصیّت دیودْ، باعث شده بود تا در سال‌های اولیهٔ ساخت این قطعه ی الکترونیکی، به آن «دریچه» نیز اطلاق شود. دیود را از اتصال دو نیم‌رسانا از نوع P و N می سازند. به پایه ای که به نیمه هادی N متصل است “کاتد” و به پایه ای که به نیمه هادی نوع P متصل است “آند” گفته می شود.

مهم‌ترین کاربرد دیود، عبور جریان در یک جهت و ممانعت در برابر گذر جریان در جهت مخالف است(یکسو سازی). درنتیجه می‌توان به دیود مثل یک شیر الکتریکی یکطرفه نگاه کرد. این ویژگی دیود برای تبدیل جریان متناوب به جریان مستقیم استفاده می‌شود.

    انواع دیود

  • دیود زِنِر
  • دیود خازنی (واراکتور)
  • دیود دالانه‌ای
  • دیود نورگُسیل (LED)
  • دیود نوری
  • دیود گان
 در هنگام نصب دزدگیر روی اتومبیل کلاً شما با دو نوع دیود معمولی سر و کار دارید. اول دیود ۴۰۰۷ برای جریان های کم و دوم دیود ۶ آمپر برای جریان های زیاد.

جدا از تعریف بالا، باید بگم که دیود دو طرف دارد که یکسو دارای خط است که اصطلاحاً سر دیود نام دارد و یکسوی دیگر هم بدون خط است و انتهای دیود نام دارد. جریان الکتریکی مثبت فقط از سمت بدون خط به سمت خط دار قابل انتقال است و هیچگاه از سمت خط دار به سمت بدون خط نمیتواند عبور کند. جریان الکتریکی منفی هم بر عکس مثبت، فقط قادر است که از سمت خط دار دیود به سمت بدون خط دیود انتقال یابد و در خلاف این جهت امکان عبور را ندارد.

ما برای جریان های الکتریکی کم از دیود ۴۰۰۷ یا همان دیود ۱ آمپر استفاده میکنیم. مثلاً در اتومبیل هایی که ما لادری دزدگیر را به سیم چراغ سقف متصل میکنیم و بعد از مدتی چراغ سقف یک پالس اضافی را برگشت میدهد، در نتیجه دزدگیر این پالس اضافی رو به منزله باز شدن درب در نظر میگیرد و باید در اینجا از دو عدد دیود استفاده کنیم. یکی برای اینکه پالس مورد نظر به چراغ سقف برود ولی بر نگردد و یکی هم برای اینکه پالس مورد نظر به دزدگیر برود ولی برنگردد.

برای جریان های الکتریکی زیاد هم از دیود ۶ آمپر استفاده مینماییم. مثلاً برای تبدیل یک خروجی راهنما به دو خروجی از دو عدد دیود ۶ آمپر استفاده مینماییم.

نقشه نصب دیود در لادربی های منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *